НОВИНИ
УНІВЕРСИТЕТУ

 

Все частіше в зведення пригод потрапляють атаки зловмисників на сервери та операційні системи великих компаній, державних структур, все більше страждають приватні особи. Як протидіяти загрозам втрати особистої інформації, крадіжки персональних даних, інтелектуальної власності? Тут і приходять на допомогу професіонали, здатні захищати не тільки приватну, але і державну інформацію, передбачати дії кіберкримінала і створювати надійні заслони від кібертерористів . Хакерські атаки реєструють у всіх куточках світу. Тому потреба в таких фахівцях росте рік від року.

Факультет кібербезпеки та інформаційних технологій - наймолодший серед факультетів Національного університету «Одеська юридична академія». Перший набір склав всього сорок чоловік, які навчалися за спеціальною програмою. До нього увійшли студенти інших факультетів, зацікавлені в перспективах нового підрозділу вузу і готові паралельно навчатися відразу двом спеціальностям. Для них цей рік стане особливим і хвилюючим - хлопці отримають заповітні скоринки дипломів, які свідчать про отримання вищої освіти і професії ... майбутнього. Сьогодні число студентів нового факультету перевалило за 200 чоловік, це високий зріст.

З підготовки до першого випуску студентів факультету кібербезпеки та інформаційних технологій НУ «ОЮА» ми почали розмову з його деканом - кандидатом юридичних наук, доцентом Олегом Диким. Випускник Національного університету «Одеська юридична академія», кандидат юридичних наук. Закінчив аспірантуру, захистивши дисертацію на тему кримінології. Очолював науково-дослідну роботу університету. У своїх наукових дослідженнях завжди займався інформаційними технологіями.

Зараз Олег Вікторович серйозно займається кіберзлочинністю, публікує статті в індексованих журналах Scopus і готується до захисту докторської дисертації.

Олег Дикий:

- Президент Національного університету «Одеська юридична академія» Сергій Васильович Ківалов надав мені велику честь очолити такий факультет в його розвитку. Сьогодні наш факультет - це в певному сенсі гордість вишу. Отримати такий диплом престижно і відповідально, і ми будемо намагатися цю планку тримати високо. Крадіжки інтелектуальної власності, інформаційних ресурсів, персональних даних - протистояти цим та іншим злочинам навчаються студенти нашого факультету. Ми готуємо фахівців за трьома спеціальностями: «Кібербезпека», «Інженерія програмного забезпечення», «Комп'ютерні науки». У цьому укладений весь цикл виробництва, починаючи від створення продукту, впровадження його в систему і захисту. Нещодавно ми відкрили нову освітню програму «IT-менеджмент і маркетинг». Це управлінська спеціальність, «заточена» на IT-індустрію. Фахівців у цій галузі в Україні, які покликані поєднувати інвесторів і команду програмістів, поки не готують. Так що ми в цьому сенсі піонери.

- Олег Вікторович, новий факультет, нові напрямки, нові спеціальності. Нова програма навчання - хто займався її розробкою?

- Освітня програма була побудована за українськими і зарубіжними стандартами. Спочатку ми створили профільну кафедру кібербезпеки, кафедра інформаційних технологій була відкрита раніше. Вони і стали базовими. Я є експертом Національного агентства забезпечення якості вищої освіти, що допомагає при формуванні освітніх програм.

- Але для того щоб підготувати фахівця, здатного протидіяти кіберзлочинцям, мало одних освітніх програм. Потрібно напрацювати досвід.

- Поряд з вивченням теорії - криптографії, шифрування, blockchain , ми вчимо наших студентів, як протидіяти злому операційних систем. У кібербезпеки є таке поняття, як white hacking . На базі факультету створена спеціалізована аудиторія, учасники якої в ігровій формі вивчають всі складнощі цього процесу. На факультеті використовуються навчальні технології, якими не можуть похвалитися інші освітні установи України. Поряд зі звичною класно-урочної системою навчання у нас введена проектна система навчання. Це нова перспективна технологія, в процесі якої студенти звикають до командної роботи. Студенти самі створюють проект, набирають команду, розподіляють функції, ставлять дедлайн і працюють під керівництвом куратора. Після закінчення проекту наші студенти отримують продукт, який можуть комерціалізувати. У цьому семестрі хлопці завершили чотири проекти: «Аркадний автомат», «Телеграм-бот», «Освітня платформа» і «Розумний календар», і провели їх презентацію за участю керівництва факультету та співпрацюючих компаній. Фінал проектів відбудеться навесні. По суті, це стартап, який зараховується як практика .

- Складно було формувати викладацький колектив для нового факультету?

- Спочатку на нових кафедрах лекції вели наші викладачі з технічною освітою, кандидати та доктори наук. Але факультет розширювався, і виник попит на викладачів. До нас стали тягнутися викладачі з інших вузів. У НУ «ОЮА» для педагогів є певні переваги. Зарплати в нашому університеті серед вузів Одеси та Одеського регіону об'єктивно більше. Крім того, педагоги отримують 100% - ву надбавку до окладу. Ми прагнемо підвищувати знання наших викладачів, укладаючи договори про співпрацю з технічними університетами. Так, нещодавно з метою підвищення кваліфікації викладачів університету був підписаний договір з Одеською академією зв'язку. Це хороша загальновизнана практика.

- Знання - це добре, але потрібно знати, де ці знання застосувати і як стати затребуваним фахівцем. Чи можуть молоді люди, які обрали для себе професію в IT-індустрії, зробити хорошу кар'єру і мати великі можливості й високооплачувану роботу?

- З першого ж року створення факультету кібербезпеки та інформаційних технологій президент нашого вузу Сергій Ківалов приділяє серйозну увагу питанню практики студентів. Були проведені переговори з департаментом поліції і був укладений меморандум про співпрацю. Завдяки цьому наші студенти проходять практику: навчальну - для студентів перших-других курсів і виробничу - для студентів третіх-четвертих курсів, в департаментах кіберполіції МВС України в різних містах України, переважно в Одесі. Також університетом підписані договори з приватним сектором - провідними IT-компаніями, що займаються створенням продукту в Україні для внутрішнього і зовнішнього ринку. У нас підписані договори про співпрацю з компаніями, що працюють в IT-індустрії: KeepSolid , « Инфомир », DataArt , і їх представники можуть читати лекції нашим студентам. Крім того, зараз ведуться переговори, результатом яких стануть лекції зарубіжних лекторів для наших студентів.

- Чи не стане перешкодою слабке знання іноземних мов в цьому випадку?

- Лекції ведуться, як правило, англійською мовою, з яким у наших студентів немає проблем. Об'єктивно, якщо ти не знаєш англійську, тобі нема чого робити в IT-індустрії. Від цього залежить комунікація з інвесторами, замовниками, знання мов програмування і, як підсумок, робота в будь-якій країні. На факультеті кібербезпеки та інформаційних технологій англійську мову студенти вивчають всі чотири роки, два рази на тиждень. А в ході процесу виборчих дисциплін хлопці вибрали англійську додатковою дисципліною. З чого випливає, що на другому-третьому курсах англійську буде вестися не два, а три-чотири рази на тиждень.

- Для отримання якісної освіти, тим більше за такими спеціальностями, важливу роль відіграє матеріально-технічне забезпечення.

- У цьому сенсі у нашого університету дуже високі показники, одні з кращих в країні. У п'ятнадцяти аудиторіях нашого факультету встановлено 300 комп'ютерів з процесорами і оперативною пам'яттю такого рівня, які використовують для програмування в IT-компаніях. У минулому році ми створили дві лабораторії. Силами університету була створена лабораторія робототехніки та інформаційних технологій, для вивчення робототехніки і 3D-моделювання. Наші 3D-принтери дозволяють виконувати роботи не тільки по технології нашарування друку, але і за технологією фотополімерною друку. Як результат - студенти самостійно виконали два серйозних проекту: «Безпечна лабораторія» і «Моделювання робота». Другу лабораторію ми створили спільно з компанією KeepSolid . На її відкритті в грудні минулого року був присутній заступник міністра освіти і науки України Ігор Миколайович Гарбарук . Все це дає свої плоди. Частина наших студентів працевлаштовується вже в процесі навчання. Так, з сорока студентів третього курсу факультету вісім вже працюють.

- Чи позначилися карантинні заходи і вимоги соціальної дистанції на навчальному процесі?

- Пандемія внесла свої корективи в навчальний процес. Але у нашого факультету є одна перевага: у нас малокомплектні групи - максимум 15 чоловік, по числу наявних в аудиторіях комп'ютерів. Так що заняття проходять з дотриманням соціальної дистанції. І наші студенти навчалися очно довше інших, отримуючи реальну, а не віртуальну освіту. А на випадок онлайн-навчання - нам на допомогу програма Moodle , яка дозволяє викладачеві завантажувати необхідні лабораторні роботи, лекції, методичні рекомендації. І паралельно з розкладом проводяться заняття в Zoom . Така система дозволяє студенту працювати, перебуваючи де завгодно. Зараз настали довгі канікули, які завершаться в кінці лютого. Студенти другого-третього курсів знаходяться на практиці. А для студентів першого курсу ми проводимо факультативні гуртки в Zoom . Сподіваюся, що заняття поновляться і це не буде онлайн-навчання.